ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ارزیابی رویکرد "ریشی سوناک" درباره خاورمیانه و ایران انگلیس

ارزیابی رویکرد "ریشی سوناک" درباره خاورمیانه و ایران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
«ریشی سوناک» روز دوشنبه به اولین نخست وزیر غیر سفید پوست بریتانیا تبدیل شد. سوناک از حمایت حدود 200 نماینده محافظه کار پارلمان در رقابت سریع برای کسب مقام رهبری حزب برخوردار بود روندی که با استعفای «لیز تراس» در هفته گذشته آغاز شد.
به گزارش میدل ایست آی، تنها رقیب این مرد 42ساله در این رقابت «پنی موردانت» رهبر مجلس عوام بود که پس ناکامی در کسب حمایت کافی در میان نمایندگان کناره گیری کرد. سوناک که پیش‌تر در فاصله سال‌های 2020 تا 2022 میلادی رئیس خزانه بریتانیا بود مسئولیت بسته‌های مالی دولت بریتانیا برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از پاندمی کووید -19 از طرح مرخصی و کمک به تقویت کسب و کارهای محلی را برعهده داشت. او همراه با «بوریس جانسون» نخست وزیر سابق به دلیل شرکت در جشن تولدی در خانه شماره 10 داونینگ استریت در طول قرنطینه ناشی از شیوع کووید -19 جریمه شد.
در اوایل جولای، استعفای او از دولت به همراه «ساجد جاوید» وزیر بهداشت وقت موجی از استعفاها را به راه انداخت که در نهایت منجر به سقوط دولت جانسون شد. سوناک یکی از مدعیان پیشرو در رقابت رهبری حزب محافظه کار بود اما در برابر «لیز تراس» متحمل شکست شد. با این وجود، پس از آن که تراس هفته گذشته به کوتاه مدت‌ترین نخست وزیر تاریخ بریتانیا تبدیل شد اکنون سوناک شانس رهبری بریتانیا را دارد.
برخلاف لیز تراس، سوناک هرگز وزیر خارجه نبوده و هیچ نقش دولتی مرتبط با نقش بریتانیا در خارج از کشور از جمله در خاورمیانه نداشته است. در ماه‌های اخیر، سوناک به طور گسترده در حمایت از اسرائیل از جمله بررسی موضوع انتقال سفارت بریتانیا به بیت المقدس و هم چنین در مورد توافق هسته‌ای ایران و تهدید ناشی از «اسلام گرایی افراطی» صحبت کرده است.
در ادامه به مواضع او در قبال تحولات خاورمیانه خواهیم پرداخت:
موردی قوی برای انتقال سفارت اسرائیل به بیت المقدس
در جریان مراسمی برگزار شده از سوی محافظه‌کاران دوست اسرائیل در ماه آگوست سوناک گفته بود که «موردی بسیار قوی» برای انتقال سفارت بریتانیا از تل آویو به بیت المقدس و برسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل وجود دارد. بریتانیا مدتهاست که ماموریت دیپلماتیک خود را در تل آویو حفظ کرده است. این وضعیت حتی پس از آن که اسرائیل بیت المقدس را به عنوان پایتخت خود اعلام کرد نیز ادامه یافته است. این پافشاری بریتانیا در طول سالیان گذشته بخشی از یک سیاست طولانی مدت بوده که طبق آن لندن معتقد است وضعیت نهایی بیت المقدس باید پس از انجام مذاکرات تعیین شود.
ماه گذشته، تراس از بررسی موضوع انتقال سفارتخانه بریتانیا به بیت المقدس خبر داد که محکومیت از سوی رهبران مسیحی، مسلمان و هم چنین احزاب اپوزیسیون بریتانیا را به همراه داشت.
سوناک با آپارتاید خواندن دولت اسرائیل مخالفت کرده است اصطلاحی که سازمان‌های برجسته حقوق بشری از جمله دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل و بتسیلم در ماه‌های اخیر به کار برده اند.
سوناک به نشریه یهودی «جوئیش کرونیکل» گفته بود: «ادعای آپارتاید بودن اسرائیل نه تنها از نظر واقعی نادرست است بلکه کاملا توهین‌آمیز است. همانند هر کشور دیگری اسرائیل نیز در همه موارد کامل و بی‌نقص نیست. با این وجود، اسرائیل یک دموکراسی چند قومیتی چالاک با مطبوعات آزاد و حاکمیت قانون است. این به مثابه چراغی درخشان و امیدبخش در منطقه‌ای است که شاهد وجود خودکامگی‌ها و افراط گرایی مذهبی در آن هستیم».
سوناک در همان مصاحبه از توافق‌های صورت گرفته برای عادی‌سازی روابط کشورهای عربی منطقه با اسرائیل از طریق میانجی‌گری امریکا تمجید به عمل آورد. او گفته بود: «بریتانیا در موقعیتی قوی برای استفاده از روابط تاریخی خود با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس برای گسترش توافق قرار دارد و من مایل هستم دیپلمات‌های بریتانیا تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشند».
سوناک هم چنین متعهد شد تا لایحه‌ای را به تصویب برساند که با فعالیت کارزار جنبش تحریم کالاهای اسرائیلی مقابله کند. او در سال 2018 میلادی دستورالعملی را علیه آن دسته از کارکنان بخش دولتی بریتانیا که از حقوق بازنشستگی خود برای حمایت از کارزار تحریم کالاهای اسرائیلی استفاده می‌کنند تهیه کرد و اشاره نمود که کارکنان بخش دولتی «نباید سیاست‌های سرمایه‌گذاری مغایر با سیاست خارجی بریتانیا یا سیاست دفاعی بریتانیا را دنبال کنند». در ماه مارس، سوناک با «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی اسرائیل برای گفتگو در مورد توافق نامه تجارت آزاد آینده بریتانیا و اسرائیل ملاقات کرد.
استراتژی مهار و سیاست در قبال توافق هسته‌ای با ایران
در اوایل سال جاری، جانسون نخست وزیر سابق بریتانیا به دلیل سفر به عربستان سعودی برای دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در جستجوی تولید نفت بیش‌تر از سوی آن کشور بدون توجه به سوابق بد حقوق بشری پادشاهی سعودی مورد انتقاد قرار گرفت.
سوناک در برنامه صبحگاهی «بی بی‌سی» در ماه مارس درباره سفر جانسون به عربستان سعودی گفت: «هیچ کس چشمان‌اش را بر روی نقض حقوق بشر نمی‌بندد. من گمان می‌کنم منظور شما از ذکر سفر نخست وزیر به خاورمیانه این موضوع بود. او زمانی که آنجا بود موارد نقض حقوق بشر را ذکر کرد اما هم چنین گفتگوی بسیار سازنده‌ای در مورد این که چگونه می‌توانیم با متحدان‌مان در سرتاسر جهان کار کنیم تا امنیت انرژی بهتری را برای بریتانیا به ارمغان بیاوریم نیز داشت و این کار درستی است که او انجام می‌دهد».
در طول همان برنامه «سوناک» به دلیل نظرات قبلی خود به چالش کشیده شد چرا که او گفته بود از این موضوع «متحیر» شده که چگونه شرکت DP World مستقر در امارات و صاحب کشتی‌های P&O عملا تعدادی از بندرهای آزاد بریتانیا را تحت کنترل خود دارد. آن شرکت چند ملیتی اماراتی مدتی بعد 800 نفر از کارکنان شرکت کشتیرانی را اخراج کرد تصمیمی که خشم بریتانیا را برانگیخت. سوناک درباره این اخراج دسته جمعی گفته بود: «آن چه اتفاق افتاد وحشتناک است. نباید چنین رفتاری داشت».
به گفته «لیام فاکس» وزیر دفاع پیشین و متحد سوناک در مورد ایران، نخست‌وزیر تازه بریتانیا موضعی «بغایت تندتر» و «سرسختانه تر» از وزارت خارجه دوره جانسون خواهد داشت.
فاکس می‌گوید: «او خواستار اعمال حداکثر تحریم‌ها علیه ایران است. او می‌خواهد ببیند آیا می‌تواند از طریق تحریم ایران را متقاعد یا مجبور سازد تا توافقی گسترده‌تر و فراتر از برنامه هسته‌ای را بپذیرد یا خیر».
سوناک معتقد است که برجام برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند بلکه تنها آن را به تاخیر می‌اندازد و روند پیشرفت آن را قدری دشوارتر می‌سازد. علاوه بر این، سوناک گفته که «اسلام گرایی افراطی» بزرگترین تهدید برای «امنیت ملی بریتانیا» است و افزوده که راهبرد پیشگیری و مهار دولت بریتانیا در رسیدگی به این موضوع ناکام بوده است.
سوناک اعلام کرده که قصد دارد با افرادی که «بریتانیا را بدنام می‌کنند» به عنوان عناصر «افراطی» برخورد کند تا از این طریق برنامه بحث برانگیز خود برای مبارزه با تروریسم را مطرح کند. سوناک در ماه ژوئیه اظهار داشت که «هر کاری که لازم باشد» انجام خواهد داد تا طرح به شدت مورد انتقاد قرار گرفته دولت بریتانیا برای اخراج پناهجویان و فرستادن آنان به رواندا را در سطحی گسترده و جامع اجرا کند. او گفته قصد دارد شرایط اعطای پناهندگی در بریتانیا را دشوارتر سازد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/333629/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله به یک سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان

تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد

رسانه عبری متن توافق پیشنهادی مبادله اسرا را منتشر کرد

خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه

تصاویری از حمله مقاومت عراق به «هدف حیاتی» رژیم اسرائیل در ساحل بحر المیت

جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در 124 روز

حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از پیشنهادهای قبلی است

محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند

تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل‌آویو

5 مبارز فلسطینی در طولکرم به شهادت رسیدند

تحصن در دانشگاه آمریکایی بیروت علیه اسرائیل

مقام ارشد اطلاعات ارتش تل‌آویو: نتانیاهو اسیر مواضع افراطی بن گویر و اسموتریچ است

واکنش زاکانی به حواشی قرارداد چینی: شکایت می‌کنیم

پیش بینی بورس در هفته جاری

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود

61 میلیارد دلار هم برای اوکراین پیروزی به دنبال نمی‌آورد

سندرز خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید

دومین حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین علیه رژیم صهیونیستی

صادق خان باز هم شهردار لندن شد

ورود هیئت حماس به قاهره و آغاز مذاکرات فشرده با میانجیگران مصری

تحقق درآمد 440 میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

جدیدترین موضع گیری حماس درباره مذاکرات آتش بس

نام زلنسکی در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه قرار گرفت

حمله به ایلات اسرائیل؛ این‌بار «سرایا‌الأشتر»

حملات انصارالله به اسرائیل چه ابعادی خواهد داشت؟

رژیم اسرائیل رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین را تهدید به زندان کرد

سه مطالبه اصلی کارگران از دولت در سال جاری

نقش سدها در کنترل سیل اخیر سیستان بلوچستان

چالش غرب در رویارویی با بیداری فرهیختگان

دانشجوی آمریکایی: تا نابودی رژیم آپارتاید اسرائیل ادامه خواهیم داد

شورای امنیت درباره گورهای جمعی غزه تشکیل جلسه می‌دهد

حماس: اگر آمریکا تصمیم بگیرد که جنگ متوقف شود، این اتفاق خواهد افتاد

تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه

زنگ خطر برای بنزین؛ واردات چقدر جدی است؟

خاتمی: دشمن برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد کرده است/ دشمن می خواهد حیا و عفت بانوی ایرانی را نابود کند

بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید

تأثیر بزرگ مسی روی اینترمیامی

بیداری فرهیختگان در غرب

رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است

رالی «موج سرخ» در ترکیه

بسته تحریمی اروپا برای اولین بار گاز روسیه را هدف قرار خواهد داد

وزارت بهداشت غزه خواستار تحقیق در مورد شهادت پزشک فلسطینی شد

چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟

اتصال 137 هزار مودی به سامانه مودیان مالیاتی

جزئیات مرحله چهارم تشدید عملیات‌ یمن علیه اسرائیل

88 نماینده کنگره خواستار توقف فروش تسلیحات به اسرائیل شدند

سازمان ملل: هر روز 37 کودک فلسطینی مادر خود را از دست می‌دهند

حمایت دانشجویان دانشگاه شیکاگو از فلسطین علی‌رغم بارش باران

الجزیره از پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس غزه خبر داد